רב הלקוחות שאני נפגש עימם, לא יודעים להגדיר מה הם באמת צריכים במטבח. לרוב המחשבה היא על נראות ופחות על מה אני צריך, מה אני רוצה, מה חשו ב לי במטבח. מטבח קונים אחת ל-10 שנים בממוצע כך שהמחשבה והתכנון בבית הן ההכנה הטובה ביותר לפני הפגישה עם הנגר או המעצב בחנות המטבחים.
רוב המעצבים כיום לוקים בסמפטום "המכירה לפני הכל" , פקטור ששם דגש על יופי המטבח ועיצובו ולא על הפרקטיות שלו ללקוח.נתחיל ונאמר שאין שני מטבחים זהים, היות ואין שתי משפחות זהות ואין דין צרכי משפחה א' כדין צרכי משפחה ב'.לפני הפגישה, שבו עם נייר ועפרון ורשמו לכם מספר נקודות:
  • כמה סירים/מחבתות/מכשירי אידוי/ווק/מיקסר/מערבל/מכגימיקס וכו' יש לכם או אתם מתכננים שיהיו לכם.
  • כמה צלחות/כוסות/קערות/ספלים וכו' יש לכם
  • כמה ערכות סכו"ם
  • כמה מזון יבש אתם מחזיקים בבית
  • האם יש לכם תמי 4 או מתקן מים אחר
  • האם אתם זקוקים לכיור אחד? כפול ? אחד וחצי ?
  • האם יש לכם או אתם מתכננים לקנות מדיח?
  • אילו כיריים אתם רוצים? 4 להבות , 5 , 6 ?
  • איזה תנור יהיה במטבח? BI? יחידת תנור עצמאית?
  • מיקרו/טוסטר/מכונת קפה
  • איזה מקרר? מה רוחבו?
וכן הלאה…
לאחר שגיבשתם רשימת צרכים , הצטיידו במידות חלל המטבח. רצוי גם להביא את התכנית של כל הבית היות
ולמעצב חשוב לראות את החיבור בין המטבח לסלון, בין המטבח לכניסה לבית ובין המטבח למרפסת השירות.חשבו על הנוחות שלכם – כיום מעצבים רבים משתמשים רק ביחידות הבנויות ממגירות בלבד, היות והן נוחות יותר לתפעול.מומלץ , באם יש מקום, למקם ארון גבוה אחד או יותר ובו יאוחסן מזווה , תנור , מיקרו וכלים לשימוש יומיומי.באם ניתן למקם ארונות עליונים חשבו על הפרקטיות. ארונות גבוהים אינם נוחים לגישה. רצוי לחלק את הארון העליון לשנים.
חלק תחתון המתחיל כ-50 ס"מ ושיש וגובהו בין 45-50 ס"מ ובו יאוחסנו כלים לשימוש יומיומי (צלחות,כוסות, ספלים, קערות, תה/קפה/סוכר) וחלק עליון ובו תאחסנו כלים שאינם בשימוש יומיומי.חשבו כמה שיש אתם צריכים לעבודה ולהנחה. חשוב להשאיר שיש משני צידי הכיריים.
חשוב להשאיר שיש רחב מספיק בין הכיור וכיריים , אך אין כאן חוקיות . לאדם אחד יספיק רוחב מסוים ואילו השני זקוק ליותר. אל תתביישו לקחת איתכם סרט מידה ולמדוד את המרחק בין הכיור לכיריים באולם התצוגה.יחידות פינה – כיום נהוג להמליץ על "פינה מתה" – ביטול הפינה לטובת יחידות פרונטליות. עצה זו אינה תופסת בכל מטבח, ובמטבחים קטנים מאוד, ארון הפינה הוא בעל נפח משמעותי.ארון תריס הוא אופציה טובה אך יקרה לאחסון מכשירי חשמל המונחים דרך קבע על השיש. יש גם פתרונות אחרים זולים יותר ונוחים פחות שניתן להשתמש בהם.פרזול המגירות – חברות המטבחים מוכרים לכם את הפרזול המתקדם בלבד (בלומושיין של בלום,מגירות בסגירה שקטה של גראס או הטיש, ואינם מאפשרות לכם בחירה). אין ספק שלמיגרה עם מנגנון סגירה שקטה יש יתרון בהיבט הנוחות מחד ובכך שיש למגירה דופן מוגבהת המאפשרת סידור נכון של המגירה , אך היא עולה כסף ואינה מתאימה לכל אחד.
קחו זאת בחשבון.דלתות אלומיניום עם מילואת זכוכית הינה דרך ל"שבור" את מראה המטבח והיא משולבת כיום הן בארונות עליונים, הן בארונות גבוהים ולפעמים בכלל המטבח.לסיכום – המטבח הוא שלכם. לא של האדריכל ולא של מעצב המטבחים. אל תתנו לגאדג'טים ופתרונות "מגניבים" להסיח את דעתכם מן העיקר. המטבח צריך לשרת אותכם ולא אתם אותו.בפוסט הבא אתן דגשים לבחירת גובה היחידות ומשטחי העבודה בינתיים אתם מוזמנים להתרשם מהעבודות שלנו בקטלוג המטבחים
אלון אגמון – מעצב פנים
מעצב הבית חברת מטבחי EMB